Tips voor restaurants #wijbloggenglutenvrij

Tips voor restaurants #wijbloggenglutenvrij

Het is vandaag woensdag 15 februari. Dat betekent dat ik voor de eerste keer mee doe aan #wijbloggenglutenvrij. Iedere 15e van de maand schrijven meerdere bloggers over hetzelfde onderwerp. Voor vandaag staan er restauranttips op het programma. Onder aan deze blog staat een lijstje met de andere bloggers die deze maand mee doen.

Er zijn veel mensen met coeliakie die liever niet uit eten gaan. De reden daarvoor is dat je namelijk niet precies weet wat er in een restaurantkeuken gebeurd. Als je bijvoorbeeld een glutenvrije pasta besteld, kun je jezelf afvragen of die glutenvrije pasta ook wel echt glutenvrij is of dat de chef er per ongeluk toch met zijn ‘’gluten handen’’ aan heeft gezeten en er dus sprake is van een kruisbesmetting. Ik geniet er zelf altijd heel erg van om lekker uit eten te gaan en wil in deze blog een aantal restauranttips delen, zodat hopelijk meer mensen met coeliakie lekker uit eten durven te gaan!

 

Tips voor in de keuken

  • Twijfel je er over of je gast een bepaald product wel of niet mag hebben? Laat de gast dan zelf het etiket van het product lezen. De gast controleert dit namelijk liever zelf, dan dat er door de kok wordt gegokt of het wel of niet mag.
  • Voorkom kruisbesmetting! Dit is misschien wel het belangrijkste van allemaal. Eén kruimeltje gluten is al teveel voor iemand met coeliakie en kan veel nare klachten met zich meebrengen! Enkele voorbeelden om kruisbesmetting te voorkomen zijn:

-Bak de friet niet in de frietpan waar ook kroketten, frikadellen, etc. in worden gebakken. Deze snacks zijn namelijk niet glutenvrij. Als in diezelfde pan vervolgens friet wordt gebakken, is er sprake van kruisbesmetting. Zorg er dus altijd voor dat de friet of in een frietpan wordt gebakken waarin alleen maar friet wordt gebakken, of zorg er voor dat de frietpan goed gereinigd is van te voren.

-Gebruik schone snijplanken en messen voor de bereiding van een glutenvrije maaltijd.

-Gebruik schone pannen voor de bereiding van een glutenvrije maaltijd.

-Leg glutenvrije producten nooit op dezelfde ovenbakplaat als waar glutenbevattende producten op hebben gelegen. Zorg er altijd voor dat er bakpapier op de ovenbakplaat ligt.

-Leg glutenvrije producten nooit tegelijk met glutenbevattende producten in de oven.

-Leg glutenvrij stokbrood nooit in hetzelfde mandje als de glutenbevattende stokbrood.

-Was altijd goed je handen met zeep voordat je begint met de bereiding van een glutenvrije maaltijd.

  • Lees alle etiketten van de benodigde producten. Gluten zitten namelijk in meer producten verstopt dan alleen in pasta’s en brood. Gluten kunnen bijvoorbeeld ook in sladressing, jus en bouillon zitten. Als er ‘’tarwe’’, ‘’rogge’’, ‘’gerst’’, ‘’spelt’’ of ‘’khorasan’’ op het etiket staat, is het product niet glutenvrij! Als er op het etiket staat ‘’kan sporen van bevatten’’, vraag dan altijd even aan de gast na of hij/zij deze producten wel of niet gebruikt.
  • Zie het als een uitdaging om een glutenvrije maaltijd te bereiden. Je bent volgens mij kok geworden met als reden dat koken een passie van je is. Gebruik deze passie dan ook in het bereiden van een glutenvrije maaltijd in plaats van het feit dat je liever ‘’nee verkoopt’’. Ik weet zeker dat je daarmee heel veel coeliaken blij mee maakt!
  • Wees duidelijk en eerlijk tegenover je gast.

 

‘’Lekker Glutenvrij’’

‘’Lekker Glutenvrij’’ is een keurmerk voor restaurants. Deze restaurants worden door de NCV gecontroleerd en worden daarna jaarlijks gecheckt.  Dit keurmerk wordt afgegeven als er wat betreft glutenvrije bereiding van de maaltijden wordt voldaan aan de normen van de NCV.

Heb jij een restaurant? Vind jij dat er binnen jouw restaurant goed wordt om gegaan met een glutenvrije bereiding? Wellicht dat je dan in aanmerking komt voor het ‘’Lekker Glutenvrij’’ keurmerk. Mensen met coeliakie zullen eerder geneigd zijn om bij jouw restaurant te komen eten als je dit keurmerk hebt, als dat je geen keurmerk hebt.

 

’t Kerkzicht – Diessen

Ik heb mijn zeer positieve ervaring  over ’t Kerkzicht in Diessen al eerder gedeeld op mijn blog. Gezien het onderwerp van deze blog, en mijn goede ervaring, besloot ik om contact op te nemen ’t Kerkzicht. Ik heb ze hartelijk bedankt voor hun goede zorgen en verteld dat ik zonder enige twijfel of angst heb gegeten bij hun. Ik vertelde ook dat ik bezig was met het schrijven van een blog met het onderwerp ‘’restauranttips’’ en vroeg of ik misschien hun werkwijze mocht delen in deze blog. Ik ben namelijk van mening dat er heel veel restaurants zijn die wat kunnen leren van hun werkwijze. Ik citeer hieronder de reactie die ik kreeg van ’t Kerkzicht.

‘’ Wij werken allebei al meer dan 20 jaar in de horeca, en hebben dus al wat allergieën voorbij zien komen, en weten dus ook hoe fijn het is voor gasten als hier serieus mee om wordt gegaan, zodat ze met een gerust gevoel, lekker mee kunnen eten. Toen wij 2,5 jaar geleden startten met Kerkzicht, hebben we dus ook bewust wat glutenvrije snacks in ons cafetaria assortiment opgenomen, toen bleek dat hier best veel vraag naar was hebben we dit assortiment zelfs in de loop der tijd verder uitgebreid. Zo is er zelfs glutenvrije satésaus bijgekomen. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat de medewerkers goed weten hoe hier mee om te gaan. Ze lopen met een schoon schaaltje, en een schone snacktang naar de vriezer, om vervolgens de glutenvrije snack te bakken in een frietpan waar absoluut geen gewone snacks in komen. Toen de verplichting erbij kwam om van alle producten de allergenen aan te kunnen geven, hebben we goed nagedacht over hoe we dit het beste aan konden pakken. We maken namelijk, vooral voor het eetcafé, bijna alles zelf. We vonden een standaard aanduiding van pictogrammen op de kaart niet voldoen, omdat er bijvoorbeeld gerechten zijn die gluten bevatten, maar met een kleine aanpassing toch glutenvrij zijn. Door bijv. een “gluten pictogram” zou iemand met een glutenallergie dit gerecht niet bestellen, maar als de bedieningsmedewerker de kennis van ingrediënten heeft kan deze samen met de gast kijken welke gerechten toch glutenvrij gegeten kunnen worden, met bijv. een ander sausje. We hebben dus besloten om het uitgebreid aan te pakken, en een flink boekwerk gemaakt van alle gerechten met daaronder de ingrediënten en daarachter 14 allergenen. Dit is niet bedoeld om aan gasten te geven maar puur ter info voor onze medewerkers. Zodat we de gasten met een allergie op maat kunnen adviseren. Zo kan een gast met een bepaalde intolerantie een gerecht wat “sporen kan bevatten” wel besluiten te bestellen en iemand met een zware allergie niet. Gluten- en lactose allergie komen regelmatig voor, dus die kennis zit er bij ons wel in, als gasten een andere allergie hebben is het voor ons wel prettig als ze dit voor hun bezoek kenbaar maken, zodat we niet als het druk is nog van alles uit moeten gaan zoeken.’’

Uit de reactie blijkt duidelijk dat ze er alles aan doen om mensen met een voedselallergie gerust te stellen door serieus met de allergenen om te gaan en gerechten op maat te bereiden met de juiste werkwijze om kruisbesmetting te voorkomen. Ik vind dat het nogmaals gezegd mag worden, dat ik denk dat veel restaurants hiervan zouden kunnen leren!

 

#wijbloggenglutenvrij

Deze blog is onderdeel van #wijbloggenglutenvrij. De andere bloggers die deze maand mee doen zijn:

 

 


Eén gedachte over “Tips voor restaurants #wijbloggenglutenvrij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *