FODMAP #1

FODMAP #1

Gisteren ben ik begonnen met het FODMAP dieet. Jullie vonden het leuk als ik hierover zou schrijven, dus neem ik jullie graag mee in dit avontuur.

Afgelopen dinsdag ben ik op controle geweest in het ziekenhuis. Gezien het feit dat ik zo nu en dan nog het een en het ander aan klachten heb, werd er genoemd dat ik mogelijk het prikkelbare darm syndroom zou kunnen hebben. Toen ik de volgende dag dit terugkoppelde aan de diëtiste, zei ze één ding ontzettend snel nadat ik was uitgesproken: het FODMAP dieet.

En aan dat dieet moet ik nu dus geloven.

De diëtiste stuurde mij een lijstje toe met de verschillende categorieën: laag en hoog FODMAP. Ook stond hier in wat het dieet precies inhoud. Zelf wil ik daar nu niet al te veel aandacht aan besteden in deze blog. Ik weet namelijk dat het FODMAP dieet bij veel van jullie bekend is.

Glutenvrijemarkt.com schreef vorige week een blog over het FODMAP dieet. Hierin stond uitgelegd wat het is, maar ook wat het verband is met het glutenvrije dieet. Klik hier om deze blog te lezen.

Gisteren was dus de eerste dag. En ik kan wel zeggen dat het behoorlijk tegen viel. De zoektocht naar producten die je mag hebben, is weer van voor af aan gestart. Het voelde voor mij echt weer als anderhalf jaar geleden,  de eerste keer boodschappen doen na de diagnose coeliakie. Misschien dat het zelfs nog wel erger voelde dan dat, omdat ik nu op veel meer dingen moet letten dan alleen gluten.

Ik durfde gisteren niet echt iets te eten. Ik was veel te bang dat ik het fout zou doen en iets zou pakken wat ik niet mag. Hopelijk komt hier snel verandering in. Ik denk ook vooral dat het een kwestie van wennen is en dat ik hier snel weer een weg in heb gevonden.

Overal op internet lees je dat het FODMAP dieet erg zwaar is en dat je weinig tot niets meer mag eten. Dit is dus niet echt bevorderlijk voor de start. Gisteren heb ik ook meteen nog even contact gehad met de diëtiste. En ook heb ik nog wat recepten opgezocht op internet. Als ik zowel de diëtiste als het internet mag geloven (en dat doe ik), zijn er nog best veel lekkere dingen wat ik wel gewoon mag hebben. Dus die knop moet ik nog snel even omzetten!

Ook heb ik gisteren een app aangeschaft ‘’FODMAP NL’’. In deze app staan diverse ingrediënten, onder gedeeld in laag, beperkt en hoog FODMAP. In deze app kun je de categorie eventueel zelf aanpassen per product. Maar ook kun je per product aangeven of je er wel of niet tegen kan, door een duim omhoog of een duim omlaag. Deze app is denk ik vooral erg makkelijk tijdens het boodschappen doen.

Ik ben erg benieuwd hoe lang het duurt voordat ik verschil ga merken met dit FODMAP dieet. En of ik überhaupt wel verschil zal gaan merken. Daar ga ik nu natuurlijk nog wel gewoon vanuit. Ik hou jullie verder op de hoogte!  🙂

 

 

2 gedachten over “FODMAP #1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *