FODMAP #2

FODMAP #2

Inmiddels ben ik ruim één week bezig met het FODMAP dieet. De hoogste tijd dus voor een update!

De afgelopen week staat weer in het teken van het bijhouden van lijstjes:
– Wat en hoeveel eet en drink ik op een dag.
– Wanneer heb ik buikpijn of andere klachten.
– Wanneer heb ik ontlasting.
– Wat is mijn gewicht.

Normaal ben ik dol op het bijhouden van lijstjes. Maar niet als het gaat om de lijstjes zoals hierboven genoemd. Als ik zin heb in iets lekkers of als ik een glas drinken pak met dit warme weer, moet ik er nu telkens aan denken om dat ook nog even op te schrijven. Niet echt ideaal, maar het hoort erbij.

Ik ben er wel al achter dat je dit dieet niet even in je eentje kunt doen. Ik ben blij dat mijn diëtiste mij hierbij wil en kan begeleiden. Het is namelijk best een ingewikkeld dieet in het begin. Ik merk gelukkig wel dat ik, nu ik één week verder ben, van sommige dingen ondertussen onthouden heb wat wel en niet mag.

De stickers van Schär zijn overigens ook echt ideaal. Ik vertrouw dan ook blind op deze stickers. Ik neem namelijk aan dat als er op staat ‘’low-fodmap’’ dat dan ook zo is. Dit bespaart me zo nu en dan een flinke zoektocht in de supermarkt of online.

De app die ik had gedownload heb ik eigenlijk nog niet echt gebruikt. Eén keer in de supermarkt, toen ik mijn overzichten niet bij de hand had. Gelukkig was dat niet de duurste aanschaf. En wie weet komt hij binnenkort nog wel een keer van pas.

Ook merk ik dat ik wat gezonder ben gaan eten. Ik eet nu meer groenten en fruit dan bijvoorbeeld 2 weken geleden. Dit komt doordat ik vaker lunch met een salade of iets anders dan brood of crackers. Ondanks het feit dat ik natuurlijk wel gewoon brood en crackers mag hebben, uiteraard wel glutenvrij!

Natuurlijk mis ik ook een aantal producten. Ik vind het erg jammer dat ik momenteel geen ui mag. Ui is iets wat ik best vaak at. Nu mag ik bijvoorbeeld wel lente ui, het groene gedeelte, maar dat is toch echt een totaal andere smaak. Verder mis ik ook knoflook. Bij veel gerechten deed ik altijd een teentje knoflook of wat knoflookpoeder, maar ook dat kan nu helaas even niet meer. Ook mis ik het lekker gemarineerd vlees, voor bijvoorbeeld op de barbecue. Natuurlijk kan ik het zelf marineren, maar kant en klaar is dan af en toe toch net even wat gemakkelijker. Alleen zit hier dan ook vaak knoflook, ui of iets anders in dat ik momenteel niet mag hebben. En kauwgom/smintjes is toch ook echt wel iets wat ik mis.

En met dit warme weer mis ik natuurlijk ook ijs! Ik mag sorbetijs hebben, van het toegestane fruit. Maar ik heb eigenlijk nog geen sorbetijs gevonden wat ik dan ook écht mag hebben. Vaak is het van niet toegestaan fruit of zit er fructose of iets dergelijks in. Gelukkig heb ik een ijsmachine in huis, die al een tijdje niet meer is gebruikt. Maar een deze dagen komt dit machine toch de kast uit, om eens lekker ijs proberen te maken. Zodat ik ook wat verkoeling heb deze warme dagen!

Volg jij ook het FODMAP dieet? Of ben je van plan om dit dieet te gaan volgen? Ik ben benieuwd of het jou helpt qua klachten!

4 gedachten over “FODMAP #2

  1. Hoi Marleen,
    Op de site van fodmapfoodies staat een artikel over het gebruik van knoflookolie.
    Dan heb je toch de smaak van knoflook in je gerechten.
    Succes met je fodmap dieet

    Groetjes Wilma.

  2. Hoi meisie
    Wat heftig zo dieet is inderdaad zonder diëtiste heel moeilijk te volgen
    Het belangrijkste is nu dat u alles wat kunt noteren de komende weken zo kom
    Je er ook achter waar je op reageert ik sta niet op het low fodmap dieet maar heb een tijdje terug te horen gekregen dat ik naast coeliakie en koemelkallergie ook tarweallergie heb dus dat maakt de boel nog is een stuk lastiger maar ik kom er ook wel uit ik mag net zoals jij ook geen glucose maar ook geen fructose en dextrose stroop meer omdat dit vaak wel van tarwe afkomstig is en de fabrikant dit niet verplicht is om het te vermelden als het onder de norm van 20 Pm valt ik moet mij nu ook geen voorzien om zelf ijsjes te maken ik mis die wel erg nu met die extreme warmte ik zelf heb geen ijs machine maar ik ga mij zo potjes aanschaffen speciaal om ijsjes te maken ik ben heel erg benieuwd of jij er zult in slagen om lekkere sorbet ijsjes te maken met de toegestane ingrediënten verder mag ik ook geen ui en knoflook eten omdat ik daar Erg ziek van word in mij maag maar ik ben dit al een beetje gewoon nu ik wens je heel veel moed in dit lastige dieet maar je komt er wel je bent een dappere sterke vrouw ☘️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *