FODMAP #4

FODMAP #4

‘’Marleen, hoe staat het eigenlijk met jouw FODMAP dieet? Ik zie soms foto’s voorbij komen die niet geheel FODMAP-proof zijn!’’ Uhm, ja dat is een goede vraag. En dus de hoogste tijd voor een antwoord op deze vraag.

Zoals je misschien wel weet ben ik voor mijn vakantie begonnen met het introduceren van melk. Dit was voornamelijk kwark. Zure melkproducten zouden namelijk beter verdragen worden. De kwark bleek goed te gaan en ik wilde graag gewone melkproducten toe gaan voegen. Helaas mocht dit niet, omdat dit in de rode categorie viel. Ik moest de rode categorie nog even vermijden, en dus moest ik ook de ui en knoflook laten staan. Dus juist de producten waar ik zo naar uitkeek!

Ik heb toen gekozen om champignons te introduceren. Helaas kreeg ik de twee keer dat ik champignons had gegeten, gigantisch veel klachten. En dus kon hier een streep doorheen.

Helaas heeft het introduceren van deze producten langer geduurd dan ik had gehoopt. Voordat ik op vakantie ging, had ik namelijk gehoopt weer meer producten te mogen eten. Dat was helaas niet het geval. Het enige wat ik op dat moment had toegevoegd aan het LOW-FODMAP dieet was kwark.

Natuurlijk kon ik tijdens mijn vakantie door gaan met het introduceren van producten. Alleen was dit niet altijd even makkelijk. Er stonden namelijk producten in de ‘’oranje categorie’’ die niet altijd even makkelijk of wenselijk waren tijdens het kamperen. Daarom besloot ik om het introduceren van producten even twee weken stop te zetten.

Het grote voordeel was dat we aan het kamperen waren en dus voornamelijk zelf gekookt hebben. We waren volgens mij nog geen twee dagen weg, of ik stuurde de diëtiste al een wanhoops mail. Het FODMAP-dieet op vakantie is niet echt ideaal. Ik wou zo graag ui, knoflook en melkproducten nuttigen. En hoe moest ik het doen als ik een keer uit eten ging? Ik wist het even allemaal niet meer.

Maar goed, uiteindelijk heb ik me er bij neer gelegd dat ik die twee weken niets zou introduceren.

Tijdens onze vakantie zijn we twee keer uit eten geweest. Eén keer heb ik een pizza gegeten. Is dat dan wel geheel LOW-FODMAP? Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Maar ik koos de pizza waar het minste op zit en liet dus bewust de champignons en de ui etc. weg. Ik wist dat de kwark goed ging, dus ik hoopte dat de kaas ook goed zou gaan. Uiteindelijk heb ik ook helemaal geen last gehad van deze pizza.

De tweede keer dat we uit eten zijn geweest koos ik voor een salade. De ingrediënten van deze salade waren wel allemaal LOW-FODMAP. Het enige wat ik niet 100% zeker wist was de dressing. Maar ook van deze salade heb ik geen last gehad.

Gedurende de vakantie had ik ook besloten om niets op te schrijven en niet allemaal bij te houden hoeveel en wat ik at of dronk. Het was immers vakantie.

Eenmaal terug van vakantie ben ik weer netjes begonnen met het bijhouden van dit alles. En ook ben ik weer gestart met het introduceren van producten. Dit heb ik uiteindelijk nog één week volgehouden en toen ben ik eens na gaan denken.

Het FODMAP-dieet deed in het begin al niet geheel wat het moest doen. Ik had namelijk na vier weken LOW-FODMAP nog steeds klachten en toen twijfelde de diëtiste al over het wel of niet doorzetten van dit dieet. Daarnaast was ik het bijhouden van de lijstjes wel een beetje beu. Het kost me echt veel energie om er telkens aan te moeten denken om alles op te schrijven. En dit terwijl het werk momenteel ook erg veel energie van me vraagt. Daarnaast had ik op vakantie ook geen last gehad, terwijl ik dus wel twee keer uit eten ben geweest en niet altijd 100% zeker wist wat de ingrediënten waren van onze boodschappen. Het enige wat ik 100% zeker wist, was dat het glutenvrij was. Althans, qua benoeming op de ingrediëntenlijst.

Ik heb daarom besloten om het FODMAP dieet wel voort te zetten, alleen op een andere manier. Ik noteer nu niet meer allemaal wat ik eet en drink. En ik introduceer de producten die ik zelf wil, uit welke categorie dit dan dus ook is. Uiteraard introduceer ik wel op een rustige manier en introduceer ik niet van alles tegelijk.

Inmiddels pak ik alweer de volgende producten bij het LOW-FODMAP dieet:

  • Uienpoeder
  • Knoflookpoeder
  • Melk
  • Champignons (Ik kon het niet laten om het nog eens te proberen en toen had ik nergens last van. Inmiddels heb ik alweer een paar keer champignons gegeten en alle keren is het goed gegaan!)
  • Kauwgom
  • Gele en groene paprika
  • Rode bieten

Voor de vakantie had ik nog vaak buikpijn na het eten of gewoon overdag. Na de vakantie is dat eigenlijk stukken minder. Wat eigenlijk vreemd is, omdat ik sinds dat moment ben af gaan wijken van het FODMAP dieet. Ook ben ik meer gaan werken na mijn vakantie, en is mijn energie niveau dus een stuk lager dan voor mijn vakantie.

Iedereen reageert natuurlijk anders op een dieet, welk dieet dan ook. Misschien dat mijn klachten los staan/stonden van FODMAP. Ik weet het niet. Toch ga ik zo nog even door met introduceren van producten. En hoop ik nog steeds producten toe te kunnen voegen, uiteraard het liefst zonder klachten!

 

Volg jij het FODMAP dieet? Geeft het jou wel resultaat?

 

Ben je benieuwd naar mijn andere verhalen over het FODMAP dieet?

Fodmap #1

Fodmap #2

Fodmap #3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *