Glutenvrij bij Xiamen Airlines

Glutenvrij bij Xiamen Airlines

Laatst verscheen het eerste deel van mijn reisverslag van Bali online. Dit eerste deel ging over de glutenvrije mogelijkheden op Schiphol. Vandaag verschijnt het tweede deel, dat gaat over de vliegmaatschappij waarmee wij vlogen: Xiamen Airlines.

Er was bij het boeken aardig wat keuze in de vliegmaatschappijen. Bij de ene vliegmaatschappij betaalde je minder voor je vliegticket, maar had je een langere tussenlanding. En bij de andere vliegmaatschappij betaalde je een stuk meer voor je vliegticket, maar had je geen of maar een korte tussenlanding.

Wij kozen uiteindelijk voor de eerste optie. Het prijsverschil was best enorm en dat geld besteedde we allebei liever aan de vakantie op Bali zelf of aan andere dingen thuis. We kwamen daarom uit bij Xiamen Airlines.

Onze vlucht vertrok op zaterdag 19 mei om 12.35 uur vanuit Schiphol. We kwamen rond 05.30 uur aan in Xiamen (locale tijd) en vertrokken weer om 18.10 uur vanuit Xiamen naar Bali, waar we om 23.20 uur aankwamen. Zoals je ziet, best een lange tussenstop.

Maar goed, bij het boeken heb ik dus aangegeven dat ik graag een glutenvrije maaltijd aan boord wilde hebben en heb ik ook geïnformeerd hoe het zat met eventuele medische bagage. We hadden de vluchten geboekt via Gate1 en ik heb daar dus ook deze vragen voorgelegd.

Medische bagage was helaas niet mogelijk. We mochten allebei 23 kilo aan bagage meenemen, dus dat was uiteindelijk ook niet het probleem. Aangezien we in de koffers nog wel wat ruimte over zouden hebben voor de glutenvrije producten.

Ik ging er vanuit dat de glutenvrije maaltijd geregeld zou zijn, aangezien ik daar nog een mail van had gehad. Toen was het moment daar: de vlucht, de lange vlucht, met maaltijd, hopelijk een glutenvrije. Bij het instappen van het vliegtuig hebben we het cabinepersoneel nog eens gevraagd of er een glutenvrije maaltijd aanwezig was. We wisten namelijk dat als dat niet het geval was, ze dan nog even de tijd zouden hebben om alsnog iets te regelen. Ondanks dat ze ons met vragende ogen aankeek, zei ze dat er een maaltijd aanwezig zou zijn voor mij. Mijn vriend en ik keken elkaar aan en dachten allebei hetzelfde: zou ze het echt begrepen hebben, of zei ze zomaar wat?

We wisten het zeker toen de maaltijd geserveerd werd: ze zei zomaar wat. Mij werd namelijk een normale maaltijd aangeboden en toen we nogmaals vroegen voor de glutenvrije maaltijd stond er ineens 4 man cabinepersoneel om ons heen. Met 4 man sterk probeerde ze te begrijpen wat we duidelijk probeerde te maken.

Natuurlijk had ik wel een Engelse en een Indonesische restaurantkaart bij. Maar ik was helaas, stom genoeg, vergeten om ook een Chinese kaart mee te nemen.

Uiteindelijk werd er een vegetarische maaltijd voor me neer gezet. Hij zag er redelijk glutenvrij uit, het enige wat eventueel gluten zou kunnen bevatten was de saus. Gelukkig had ik de Nima sensor bij, die ik vorig jaar van mijn oom heb gekregen. Ik wist dat deze test niet 100% betrouwbaar was, maar al zou hij aangeven dat er gluten inzaten, wist ik zeker dat ik het niet zou moeten eten. De Nima sensor gaf aan dat het glutenvrij was en dus heb ik heel voorzichtig en met enige twijfel en angst toch deze maaltijd gegeten.

Waarom? Ja, dat vraag ik mezelf ook nog af en toe af. Ik vertrouwde in dit geval toch enigszins op de Nima sensor.

Gelukkig was onze tussenlanding lang genoeg om even te gaan informeren bij de balie van Xiamen Airlines. Ondertussen had ik gezorgd voor een Chinese restaurantkaart. In het systeem zag de vrouw van de balie staan dat er inderdaad een glutenvrije maaltijd was aangevraagd, maar dat deze was geannuleerd. We vertelde dat het vreemd was dat die glutenvrije maaltijd was geannuleerd en we verzochten haar dan ook om weer in het systeem te zetten dat ik een glutenvrije maaltijd nodig heb. De Chinese dame pakte de telefoon en belde en voerde het ene na het andere gesprek en belde nog een keer meer. We hebben echt zeker een half uur bij haar aan de balie gestaan en toen kregen we te horen dat het helaas niet mogelijk was om voor een glutenvrije maaltijd te zorgen. Gezien het feit dat dit te moeilijk was.

Wat een domper was dat! Ik wist dus dat ik voor de volgende vluchten moest zorgen dat ik genoeg glutenvrije producten in mijn handbagage had zitten. Gelukkig had ik van te voren wat instant pasta’s gekocht. Deze pasta’s zou ik dan wel bewaren voor op de terugvlucht, voor de avond maaltijd. Uiteindelijk zijn de andere drie vluchten goed gekomen, aangezien ik goed voor me zelf heb gezorgd. Enigszins was ik er wel op voorbereid want ik had aardig wat glutenvrije producten bij van thuis. Maar het is natuurlijk altijd vervelend om dit mee te maken, helemaal op vluchten van 12 uur en als je er van uit gaat dat er een glutenvrije maaltijd aanwezig zou zijn.

Ga jij binnenkort op vakantie naar Bali, of een andere verre bestemming? Vergeet niet om je glutenvrije maaltijd voor aan boord te regelen. Maar onthoud wel: dan nog kan het niet aanwezig zijn, dus zorg dat je zelf altijd iets bij je hebt. Hopelijk is het bij jouw vlucht beter geregeld dan bij mijn vlucht.

Heb jij al eens gevlogen met Xiamen Airlines? Wat waren jouw ervaringen? Let me know!

 

 

 

 

 

 

 

Eén gedachte over “Glutenvrij bij Xiamen Airlines

  1. Wij zijn een aantal jaren terug met KLM naar Bali gevlogen. Geen problemen gehad. Op de terugweg gestrand in Kuala Lumpur en daar avondeten gekregen in een hotel. Ook geen probleem. Ontbijt weer in het vliegtuig uiteindelijk.
    Kost inderdaad wat meer maar ook geen zorgen dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *