Nieuwe ervaring: Op reis aan het Lago Maggiore – Italië

Afgelopen juni kwamen mijn vriend en ik  een leuke aanbieding tegen voor een hotel in Baveno aan het Lago Maggiore. Zonder dat ik het wist had mijn vriend dit hotel gemaild met de vraag of het mogelijk was om er zowel gluten- als lactosevrij te eten. Ineens kreeg ik van hem de reactie te zien van het hotel waarin ze schreven dat dit geen enkel probleem was. Dat was een dubbele verrassing, want ik wist niet dat hij contact had opgenomen en het was dus ook nog eens mogelijk om er gluten- en lactosevrij te eten. We besloten om dit hotel te boeken. Het ontbijt was inbegrepen bij de prijs. Maar we hebben er ook nog voor gekozen om het diner bij te boeken. We dachten dat dit fijn zou zijn, zodat we niet iedere avond op zoek zouden hoeven te gaan naar een geschikt restaurant.

De glutenvrije voorbereidingen

De voorbereidingen konden beginnen. Ik zocht op bij welke supermarkten ik terecht kon voor een glutenvrije boodschap. Mocht ik dan geen restaurant of iets dergelijks tegen komen voor de lunch, dan zou ik daar mijn eigen lunch kunnen kopen.  Ik kwam bij een aantal ketens uit, namelijk: Esselunga, Coop en Lidl.

Ik downloadde de ‘’AIC’’ app (Italiaanse coeliakie vereniging) en ‘’Mangiare Senza Glutine’’ app. Beide apps zijn heel erg fijn. Ze laten namelijk zien waar je terecht kan in jouw omgeving, maar je kunt er ook voor kiezen om een locatie op te geven.

Ik checkte voor de zekerheid ook nog even of de app ‘’Gluten Free Roads’’ op mijn telefoon helemaal was bijgewerkt. Dat is een app die ik eigenlijk standaard op mijn telefoon heb staan en in Nederland ook nog wel eens wil gebruiken.

Het vertrek

Op de dag van vertrek heb ik 4 zachte broodjes en 8 eierkoeken gebakken voor onderweg. Daarnaast gingen er twee pakjes snoepjes, een open pak rijstwafels, Digestive van Schär, Kracker van 3 Pauly en flink wat water en appelsap mee. We zijn ook nog even langs de winkel gereden om wat appels te kopen voor onderweg. Uiteraard hebben we dit niet allemaal op gegeten, maar het is lastig inschatten hoeveel trek/honger je hebt als je ’s nachts aanrijd en je zo’n 10 à 12 uur in de auto moet zitten.

Het hotel (Simplon in Baveno)

Bij het inchecken gaven we onze naam, toen daar naar gevraagd werd. Ik werd meteen aangekeken en de receptioniste vroeg aan mij of ik degene was die glutenvrij moest eten. Ik vond het erg netjes dat zij hier zelf mee kwam. We hadden immers nog niets verteld aan haar, alleen de verzonden mail van mijn vriend. De receptioniste gaf aan dat we bij de bediening even aan moesten geven dat ik glutenvrij moet eten en dat hun dan voor de rest zouden zorgen.

’s Avonds liepen we naar de gastheer van het restaurant voor het diner. Hij vroeg ons welk kamernummer we hadden. Zodra we ons kamernummer hadden doorgegeven, vroeg hij meteen wie van ons twee glutenvrij moest eten. Mijn mond viel volgens mij open van verbazing. Ik vond het echt fantastisch dat hij op basis van ons kamernummer wist dat er een van ons twee glutenvrij moest eten. Natuurlijk is dit niet zo heel moeilijk om te onthouden, maar het toont wel echt gastvriendelijkheid en coeliakie-vriendelijkheid!

Bij ieder diner werd er standaard een kaiserbroodje geserveerd. Iedere avond als ze ons aan zagen komen lopen, werd er meteen een glutenvrij broodje voor mij gehaald. Iedere avond wisselde de menu kaart. Het diner begon iedere avond met een lopen buffet. Je  kon kiezen uit verschillende dingen, zoals bijvoorbeeld meloen met ham, salade, vis, en nog een aantal dingen meer. Vervolgens mochten we een voorgerecht en een hoofdgerecht uitkiezen. Het voorgerecht bestond meestal uit een soep of pasta en voor het hoofdgerecht kon je meestal kiezen uit diverse vlees- en visgerechten of een pasta. Uiteindelijk sloten we het diner iedere avond of met een lopend buffet. Ook hier kon je weer kiezen uit verschillende dingen, althans mijn vriend kon kiezen uit verschillende dingen. Er stond vers fruit en heel veel soorten mousse en taarten en andere lekkernijen.

Na het eerst diner kwam de gastheer vragen of er voor mij voldoende keuze was bij het lopend buffet voor de nagerechten. Ik moest heel eerlijk antwoorden dat ik alleen kon kiezen uit het vers fruit. Wat overigens ook echt vers was en dus wel super lekker was! De gastheer gaf aan dat als ik de andere avonden aan zou geven dat ik er wat sorbetijs bij zou willen, ze dat dan voor mij zouden regelen.

De volgende morgen kwamen we het restaurant binnen gelopen. We zaten nog niet op onze stoelen of er werd al een bordje voor me neergezet met diverse glutenvrije producten. Dit was overigens iedere morgen zo. Bij het ontbijtbuffet kon ik vervolgens mijn beleg kiezen.

Ik ben echt ontzettend blij dat we ervoor hebben gekozen om het diner bij te boeken. Ik ben iedere ochtend en avond aan tafel gaan zitten met een zeker gevoel, zonder dat ik me af heb moeten vragen of het wel goed zou gaan. Ik denk dat ons dit veel tijd en onzekerheden heeft bespaard in onze vakantie.

Het reisverslag

Op zaterdag 22 juli zijn we rond 01.30 uur aangereden in Eersel en kwamen we rond 14.30 uur aan bij het hotel. We waren beide redelijk gaar van de reis, vandaar dat we deze dag niet veel hebben gedaan.

De volgende dag zijn we naar Stresa gereden, op ongeveer 10 minuten afstand van ons hotel. Vanuit Stresa kun je met de boot naar de Borromeische eilanden. Wij hebben dit zelf echt niet gedaan. Vanuit Stresa kun je ook met een kabelbaan naar de top van de Mottarone. Je schijnt daar een prachtig uitzichtte hebben over de meren in de omgeving en de berglandschappen van Italië en Zwitserland. We waren van plan om de kabelbaan te pakken, maar we vonden het vrij prijzig, namelijk € 19 per persoon. Daarnaast hadden we betaald geparkeerd en wisten we niet of we dit zouden redden qua tijd. We zijn daarom aan een kiezelstrandje gaan liggen met uitzicht op Isola Bella en hebben ons daar prima vermaakt aan het water. Op weg  terug naar het hotel zijn we een willekeurige berg opgereden, om alsnog te kunnen genieten van het uitzicht, wat we anders misschien vanuit de kabelbaan hadden gehad.

Orta San Guilio stond ook op het lijstje om naartoe te gaan. Wat is dit een leuke plaats zeg! Het heeft echt een erg knusse en gezellige sfeer en er is een mooi wandelpad langs het water. Ook hebben ze er erg lekker ijs bij Pan & Vino. Al het ijs was glutenvrij op één smaak na. Helaas hadden ze er geen glutenvrije hoorntjes, maar het ijs was echt fantastisch lekker! We wilde net langs het water wandelen en even het water in gaan, toen het flink begon te regenen. We hebben daarom maar besloten om terug te gaan richting het hotel. Onderweg kwamen we een shoppingcenter tegen. We dachten daar mooi even wat tijd te kunnen besteden totdat het weer wat beter werd.

Helaas was dit center zo uitgestorven dat er echt niets meer te beleven was. Het enige wat er nog zat was de supermarkt Conad. Voor de volgende dag hadden we een hele dagtrip gepland, vandaar dat we toch even naar binnen zijn gegaan om wat te kopen voor de volgende dag.

Op Tripadvisor had ik veel positieve berichten gelezen over de Lago Maggiore Express. Je gaat dan met een panorama trein naar Locarno in Zwitserland en vervolgens met een boot terug. Deze trip stond voor de 25e gepland. Het was echt een super mooie dag met super lekker weer. En hetgeen wat op Tripadvisor stond is zeker waar, het is echt de moeite en het geld waard! Het had misschien alleen iets minder lang mogen duren.

De volgende dag zijn we naar Milaan gereden. Dit was ongeveer een uur rijden vanuit het hotel. We hebben hier lekker rond gelopen, zijn het museum van Leonardo Davinci binnen geweest, hebben de Dom van binnen bezichtigd en hebben een heerlijke ijscoupe gegeten. Ook hier was al het ijs glutenvrij op één smaak na.

Op de 27e zijn we naar Verbania gereden. We hadden beide zin in een strand/water dagje. Ik had daarom opgezocht of er ergens in de buurt van het hotel een zandstrand was in plaats van een kiezelstrand. We hebben ons daar prima vermaakt aan het water. Een bijkomend voordeel was dat Verbania in de buurt lag van de supermarkten waar ik graag nog langs wilde om het assortiment aan glutenvrije producten te bekijken.

De volgende nacht zijn we alweer om 03.30 uur aangereden terug naar huis. Op weg naar huis zijn we in Arcen nog even gestopt voor een lekkere ijscoupe van Clevers. En daarna was het afkicken geblazen van alle lekkere ijsjes die ik heb gehad deze week!

De inkopen

Op de dag voor vertrek waren we nog niet bij een Esselunga, Coop of Lidl geweest. Ik was reuze benieuwd naar het assortiment aan glutenvrije producten in deze supermarkten, vandaar dat we er speciaal naartoe zijn gegaan.

Lidl

Wauw, wauw en nog eens wauw! Ik kan niet veel meer zeggen dan dat Lidl Nederland nog veel kan leren van Lidl Italië! De keuze was super, helemaal in vergelijking met Nederland.

Esselunga

De Esselunga is een gigantisch grote winkel. De schappen zijn ook niet logisch ingedeeld, want het het brood ligt naast de huishoudartikelen en het drinken naast de zonnebrandcrème. Het was in het begin dus lastig zoeken naar het glutenvrije schap. Maar al gauw kwamen we er achter dat bij ieder glutenvrij producten een kaartje met ‘’senza glutine’’ voor het schap hing. Veel glutenvrije producten liggen dus gewoon tussen de glutenbevattende producten, maar dan wel apart aangegeven. Net toen we wilde gaan kwamen we nog een glutenvrij schap tegen.

Ik had inmiddels al aardig wat gekocht en het was nog wel een stukje rijden naar een Coop. Vandaar dat we hebben besloten om die te bewaren voor een eventuele volgende keer.

Conclusie

Italië is echt heel goed te doen glutenvrij. Er zijn echt heel veel restaurants, pizzeria’s en ijssalons die aangesloten zijn bij de AIC of niet zijn aangesloten bij de AIC, maar er toch veel verstand van hebben. Je kan echt zonder enige twijfel naar Italië op vakantie gaan. In zelfs de kleinste supermarkten hebben ze een paar glutenvrije producten in het schap. En met de ‘’AIC’’ app, ‘’Mangiare Senza Glutine’’ app en de Gluten Free Roads’’ app, moet je er al helemaal uitkomen!