Nieuwe ervaring: op reis in Londen – Verenigd Koninkrijk

Mijn vriend en ik hebben er een traditie van gemaakt om oud- en nieuw in een ander land te vieren. Onze jaarwisseling 2016-2017 heeft in Londen plaatsgevonden.

Op 29 december zijn we ’s avonds naar Londen gevlogen en naar het hotel (Holiday Inn Express London Stratford) gegaan. Toen we dit hotel boekte, had ik nog niet de diagnose coeliakie. Bij de boeking van het hotel hebben we daarom dus helemaal geen rekening gehouden met glutenvrij eten. Zodra ik de diagnose coeliakie heb gekregen hebben we contact opgenomen met het hotel om te vragen wat de mogelijkheden waren omtrent glutenvrij eten. Als we bij het inchecken nog eens zouden vermelden dat ik glutenvrije dieetwensen heb, zou het allemaal goed komen. Op het moment van aankomst was ik tijdelijk ook lactosevrij, dus ik hoopte van harte dat hier in het hotel ook rekening mee gehouden kon worden.

De volgende ochtend was ons eerste ontbijt in het hotel. Er was een lopend buffet, maar daar lag geen glutenvrij en/of lactosevrij eten tussen. Toen we iemand van het personeel vroegen of ik een glutenvrij en een lactosevrij ontbijt kon krijgen werd dit meteen geregeld. Ze stelde geen vragen, ze keek me niet raar aan, ze wist precies waar wij het over hadden. Even later werd mijn ontbijt geserveerd: drie sneden toast, cornflakes en sojamelk. Op verzoek kon ik er ook nog een roerbakei bij krijgen, deze werd dan speciaal voor mij in olie gebakken.

We hadden ’s middags een kerstshow in de Royal Albert Hall gepland staan. In de buurt van de Royal Albert Hall was een hele grote kerstmarkt,genaamd Winterwonderland, waar we eerst naartoe zijn gegaan. Het was lunchtijd toen we daar waren. Er waren verschillende eetkramen op de kerstmarkt, zelfs ook kramen die glutenvrij eten verkochten, maar dit voelde voor mij toch niet goed aan. Daarom hebben we besloten om een Pret a Manger op te zoeken en daar te lunchen. Ik wist dat ik bij Pret a Manger glutenvrij eten kon krijgen, wat ik echter niet wist, was of ik daar ook lactosevrij eten kon krijgen. Er was uiteindelijk niet heel veel keuze: een soepje of een salade. Wanneer ik  alleen glutenvrij was geweest en dus alleen op gluten had moeten letten, was er wel veel meer keuze geweest.

Het was etenstijd toen de kerstshow was afgelopen. Ik had Jamie’s Italian op mijn lijstje staan. Toen we de eerste Jamie’s Italian tegen kwamen zijn we daar binnen gegaan. We vroegen of ze een tafel voor twee personen hadden, dat hadden ze, alleen moesten we dan wel anderhalf uur wachten. Dat was ons iets te lang en dus gingen we op zoek naar een andere plek waar we konden eten. Het was ontzettend druk in Londen en we hadden allebei honger. Ik wist dat de Mac Donalds in Nederland ook een glutenvrij assortiment heeft, dus zijn we ook nog een Mac Donalds binnen gestapt. Hier kregen we te horen dat ze geen glutenvrij assortiment hadden en dus gingen we weer verder op zoek. Op een gegeven moment kwamen we Bella Italia aan. Ik twijfelde even of ik deze op mijn lijstje had staan, maar toen we de menukaart buiten bekeken stond er duidelijk aangegeven dat ze ook een speciale allergenen kaart hadden.  We besloten dus om daar te gaan eten. Het restaurant heeft een speciale allergenen kaart waarop je per gerecht dus precies kunt zien welke allergenen er in verwerkt zijn. Ik koos een pasta pommodori als hoofdgerecht, mijn eerste voorkeur ging eigenlijk naar iets anders uit, maar dit was helaas niet meer op voorraad. Als dessert koos ik een warme chocolade brownie met chocoladesaus en aarbeiensorbetijs als dessert. Ik heb heel erg lekker gegeten en was heel erg blij dat we toch nog een leuk en gezellig restaurant hebben kunnen vinden.

Deze avond hebben we geleerd om de komende dagen te reserveren voor het diner. Het zou ons niet nog eens gebeuren dat we zo lang moeten zoeken naar een restaurant, in verband met de drukte, maar ook met mijn lactose- en glutenallergie.

Op 31 december zijn we onze dag weer gestart met een ontbijt in het hotel. Zodra we binnenkwamen en dezelfde serveerster als de dag ervoor ons zag is zij meteen de keuken in gegaan om een ontbijt voor mij te maken. Wat een service! Deze dag zouden we naar centrum Londen gaan, daar was immers ’s avonds ook het vuurwerkevenement. We zijn eerst naar het British Museum geweest. Daarna wilde we naar de Big Ben, Westminster Abbey, Buckingham Palace en dat soort bezienswaardigheden. Al gauw kwamen we erachter dat heel Londen al was afgesloten in verband met het vuurwerkevenement. Steeds minder straten werden toegankelijk voor voetgangers. Maar toch hebben we alles kunnen zien wat we wilde zien. Alhoewel het wel jammer was dat bijvoorbeeld Westminster Abbey niet open was. Voor het diner hadden we gereserveerd bij  Carluccio’s. Ook dit restaurant heeft een speciale allergenen kaart.  Als voorgerecht had ik bruschetta met tomaat, als hoofdgerecht had ik beef ragu  pasta en als nagerecht had ik limoen- en meloen sorbetijs. Ik heb heel erg lekker gegeten deze avond. Het enige waar ik bij het bestellen niet echt over na heb gedacht is het feit dat als ik glutenvrije spaghetti bestelde, dit niet per se spaghetti hoefde te zijn. Toen het eten geserveerd werd, bleek het dan ook dezelfde soort pasta te zijn als de avond daarvoor.

De volgende dag zijn we onze dag wederom gestart met een ontbijt in het hotel. Daarna zijn we naar het centrum van Londen gegaan voor de nieuwjaarsparade. De nieuwjaarsparade trok enorm veel bezoekers en toen het eenmaal begon te regenen waren dus snel alle restaurants en cafés in de omgeving vol. Ook wij besloten om te gaan schuilen en hebben wat te eten gekocht bij M&S. Vervolgens zijn we nog een keer naar de Big Ben gegaan, maar ook naar de Londen Eye en naar de Tower Bridge. Het is jammer dat het deze dag zoveel regende, anders hadden we nog veel meer gedaan en gezien. Maar ondanks de regen hebben we ons toch prima vermaakt deze dag. We zijn gaan dineren bij Jamie’s Italian. Dit restaurant had geen speciale allergenen kaart, maar de serveerder kon ons wel precies zeggen welke gerechten glutenvrij en lactosevrij waren. Toen ik mijn keuze voor de Italian Steak maakte, vertelde de serveerder hoelang het ongeveer zou duren voordat ons eten geserveerd zou worden. Het zou iets langer duren dan anders, de reden daarvan was dat mijn friet werd gebakken in een aparte oven om kruisbesmetting te voorkomen.

Op 2 januari hebben we ontbeten in het hotel, onze spullen gepakt en naar het vliegveld gegaan om vervolgens weer lekker naar huis te gaan.

Londen is echt heel erg goed te doen glutenvrij. In combinatie met een lactoseallergie wordt het soms wat lastiger, maar toch is het dan te doen. Ik ben géén enkele keer raar aangekeken als we zeiden dat ik een ‘’glutenallergie’’ en een lactoseallergie heb. In ieder restaurant legde ze eigenlijk heel duidelijk uit wat ik kon eten en hoe ze dat dan bereidden en hoe veel tijd dit eventueel extra zou kosten. Ik heb elke keer met een goed gevoel in het restaurant gezeten en géén enkele keer er aan gedacht dat het wel eens fout zou kunnen gaan, omdat het niet goed aanvoelde. Ik heb al die dagen in Londen dan ook totaal geen last gehad en heb dus zelf, maar ook de restaurant geen fout gemaakt wat betreft gluten of lactose.
Andere restaurants die ik nog op mijn lijstje had staan waren: Honest Burgers, Pho Cafe, Domino’s, Niche, Five Guys, Free From Bakehouse, Hummingbird Bakery, Cookies & Screams, Beyon Bread, Chop’d en Leon. Zoals je ziet: genoeg keuze!