Noordwijk – Nederland

In februari ben ik samen met mijn vriend 2 nachten naar Noordwijk geweest. We kwamen namelijk een leuke aanbieding tegen via hotels.nl inclusief ontbijt bij NH Hotels. En nadat ik contact met hun had opgenomen bleek dat er voor mij een glutenvrij ontbijt mogelijk.

De voorbereidingen

Dit keer deed ik eigenlijk vrij weinig qua voorbereidingen. Zoals ik net al zei heb ik natuurlijk wel van te voren contact opgenomen met het hotel  om te vragen wat daar de glutenvrije mogelijkheden waren. Verder heb ik een keer via internet gezocht op glutenvrij Noordwijk en zo kwam ik een paar restaurants tegen die glutenvrije mogelijkheden hebben. Normaal maak ik altijd een mooi lijstje met alle restaurants en mogelijkheden, inclusief de openingstijden, maar dat heb ik deze keer overgeslagen.

Noordwijk

16 februari

Bij aankomst bij het hotel vroeg ik bij het inchecken nogmaals of het mogelijk was om een glutenvrij ontbijt te krijgen. Ik kreeg als antwoord dat er bij het ontbijt buffet en ruim assortiment aan glutenvrije producten was en dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken. Er waren immers steeds meer gasten die om een glutenvrij ontbijt vroegen. Dit stelde me gerust en dus ging ik er vanuit dat het de volgende ochtend allemaal wel goed zou komen bij het ontbijt.

Wij zijn na aankomst eigenlijk vrijwel direct vertrokken richting de duinen en het strand. We zijn door de duinen naar het strand gelopen en besloten om daar een hapje te eten. Al snel kwamen we uit bij Strandpaviljoen de Zeemeeuw. Dit was een erg leuk en gezellig tentje. Toen ik vroeg of er een aparte glutenvrije kaart was kreeg ik te horen dat er heel veel van de menukaart glutenvrij te maken was. En dat als ik een keuze van de normale kaart zou maken er vervolgens gekeken zou worden hoe of wat.

We hadden beide niet echt zin in een voorgerecht. Dus daar hoefde ik niet over na te denken. Als hoofdgerecht had ik mijn oog laten vallen op een ‘’beenhammetje’’. Gelukkig was dit glutenvrij te krijgen. Het enige wat ze aan hebben gepast is het sausje. Dit was echt zo ontzettend lekker! Het vlees was echt super mals! En dit is ook nog eens een gerecht wat ik niet vaak tegen kom op een menukaart, dus het was ook nog eens iets anders dan normaal.

Als nagerecht koos ik voor sortbetijs met wat vers fruit en slagroom.

17 februari

Ik liep met een erg nieuwsgierig gevoel naar het ontbijt buffet. Er zou daar namelijk een aparte glutenvrije ‘’afdeling’’ moeten zijn. Bij een ontbijt buffet kijken we eigenlijk altijd eerst even wat er allemaal te kiezen is, en zo dus ook deze keer. Al gauw viel mijn oog op het glutenvrije gedeelte. Tot mijn grote verbazing (lees én teleurstelling!) lagen er twee soorten glutenvrij brood open en bloot op bij het buffet. Het lag wel aan de andere kant van het glutenbevattend brood, maar toch. Ik vond dit geen prettig gevoel. Daarnaast zag het brood er erg klein, compact en vast uit. Verder lagen er ook verpakte rijstwafels en een paar zakjes muesli.

Heel even twijfelde of ik het wel aan zou durven om het glutenvrije brood te proberen. Maar toch koos ik ervoor om het te proberen. Wel koos ik de onderste sneden brood, zodat ik zo min mogelijk kans op kruisbesmetting had. Verder nam ik nog een bakje yoghurt mee, een hardgekookt eitje, wat ham en kaas en een pakje rijstwafels. Maar die rijstwafels waren meet voor later op de dag, voor onderweg, dan voor bij het ontbijt.

Ik vroeg de mevrouw die bij het buffet stond overigens nog of het mogelijk was om het glutenvrije brood te roosteren. Het zag er immers zo droog uit. Ik kreeg als antwoord dat dat mogelijk was in de broodrooster en ze wees naar de broodrooster die stond bij het glutenbevattend brood. Afijn, daar had ik mijn antwoord dus: het was niet mogelijk om het brood te roosteren

Het brood vond ik echt nergens naar smaken en heb het dan ook niet op gegeten. Mijn zoektocht naar een glutenvrij ontbijt ging dus verder. Er werden omeletjes gebakken en dus besloot ik om te vragen of dat dit volledig glutenvrij was. Toen ik die vraag stelde kreeg ik een rare blik, die eigenlijk zei: hoe durf je dat te vragen?! Maar goed, de omeletjes waren glutenvrij. En dus was dat mijn ontbijt voor deze dag.

Na het ontbijt zijn we naar de Amsterdamse Waterleidingsduinen gereden. Dit was een erg mooi natuurgebied, waar je voor een klein bedrag binnen mocht. Het was er verboden voor auto’s, fietsers en honden. Dit zorgde ervoor dat het er erg rustig was. Heerlijk die rust! We zijn er echt gigantisch veel hertjes tegen gekomen. Dit was zo ontzettend mooi om te zien. In totaal hebben we een route van 10 kilometer gewandeld én gigantisch veel foto’s gemaakt!

Na deze wandeling zijn we naar ‘’Glutenvrij bij Claudia’’ gereden. Dit is een glutenvrije winkel, die ik toevallig op het internet voorbij zag komen. Ik vond de prijzen erg mee vallen, maar ik had niet echt iets nodig. Daarom heb ik er uiteindelijk niets gekocht. Maar ik vond het wel erg leuk om even een kijkje te nemen!

’s Avonds zijn we gaan eten bij Malegijs. Ik koos als hoofdgerecht voor een lekker stukje zalm en als nagerecht voor een dame blanche. De friet mocht ik hier niet hebben, omdat dat in dezelfde pan gebakken werd als de snacks. Voor mij hebben ze daarom aardappeltjes in de pan gebakken.

Na het eten hebben we nog een heerlijke strandwandeling gemaakt en zijn daarna terug naar het hotel gegaan en gaan zwemmen.

18 februari

Ik heb deze ochtend weer met een omeletje ontbeten, omdat ik weinig anders aandurfde of kon kiezen. Na het eten zijn we nog even gaan zwemmen. Daarna hebben we uitgecheckt en zijn na een strand-/ en duinwandeling weer terug naar huis gereden.

Glutenvrije scratchmap

Met dit stedentripje heb ik thuis helaas niets weg kunnen krassen op onze scratchmap. We hebben Nederland immers al gekrast Maar ik heb wel mijn glutenvrije scratchmap bij kunnen werken met dit weekendje!