Ruka – Finland (Lapland)

Het is alweer een half jaar geleden dat mijn vriend en ik op vakantie zijn geweest in Lapland. Het glutenvrije dieet was er echt geen enkel probleem. In dit reisverslag lees je wat wij allemaal gedaan en gegeten hebben tijdens deze vakantie.

Deze blog doet me beseffen dat wij inmiddels een half jaar verloofd zijn! Wat gaat de tijd toch ontzettend snel!

De glutenvrije voorbereidingen

We verbleven in hotel Scandic Rukahovi. Voorafgaand aan onze vakantie heb ik contact gehad met het hotel of er een glutenvrij ontbijt mogelijk was, aangezien het verblijf inclusief ontbijt was. Ze gaven aan dat dit geen enkel probleem was.

Verder zorgde ik ervoor dat de app Google Translate op mijn telefoon was bijgewerkt en dat ik de restaurantkaart in het Fins en in het Engels gelamineerd in mijn koffer had zitten.

Vooraf aan onze vakantie hebben we onze uitstapjes vastgelegd bij Rukas Safaris. Bij het boeken van iedere activiteit werd er gevraagd of er rekening moest worden gehouden met een bepaald dieet. We wisten niet precies waarom ze dit wilde weten en of er uiteindelijk ook echt iets mee werd gedaan, maar toch vulde we overal netjes in dat ik glutenvrij moest eten.

Normaal maak ik een uitgebreide kaart met daarop restaurants en supermarkten met glutenvrije mogelijkheden. We verbleven in Ruka, een klein ski resort, waardoor deze kaart erg beperkt bleef. Maar gelukkig had ik wel een paar restaurants gevonden met glutenvrij mogelijkheden.

Deze kaart is tijdens mijn verblijf in Ruka geupdate en dus ook verder uitgebreid.

Het hotel

Vooraf heb ik dus geïnformeerd of een glutenvrij ontbijt mogelijk was bij het verblijf, aangezien het ontbijt daarbij was inbegrepen. Het eerste ontbijt heb ik mijn ogen uitgekeken hoe uitgebreid de glutenvrije hoek was! Er was van alles: een glutenvrije broodrooster, vers gebakken glutenvrij brood, verpakte glutenvrije broodjes, rijstwafels, verschillende soorten glutenvrije crackers, verschillende soorten glutenvrije koekjes, verschillende soorten cornflakes/muesli. Het was echt veel!

Vaak waren we als eerste bij het ontbijtbuffet, maar om nog iets meer op save te spelen, draaide ik altijd het vers gebakken glutenvrije brood om, om daar mijn sneetje van af te snijden. Op deze manier had ik altijd een sneetje brood van het ongesneden stuk brood.

3 maart

Op 3 maart startte dit avontuur, onze vakantie naar Lapland! Met een kleine glutenvrije voorraad en ontzettend veel warme kleding en schoenen in onze koffers zijn we vertrokken.

Toen we eenmaal waren aangekomen in Ruka hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan. We hebben onze warme kleding aangetrokken, zijn het ski resort gaan verkennen en hebben verder nog een pizza gegeten bij Classic Pizza Restaurant. Tegen een meerprijs van € 1,60 kon ik hier een glutenvrije pizza eten.

4 maart

Vandaag stond er een sneeuwscootertocht op het programma. Wat was dat ontzettend gaaf om te doen zeg! Halverwege de tocht kwamen we erachter waarom er bij het boeken werd gevraagd naar specifieke dieetwensen. In een soort tipi tent stond, bij een heerlijk warm vuurtje, namelijk voor iedereen wat lekkers klaar voor bij de koffie of thee. Tot onze grote verbazing stond daar ook een afgedekt bordje bij met daarop ‘’glutenfree’’.

’s Avonds hebben we een hamburger gegeten bij Ruok Burger. Ook hier betaalde je een meerprijs van € 1,00 voor een glutenvrij broodje.

5 maart

De meest leuke, maar ook wel meest zware activiteit stond vandaag op het programma, namelijk ijsklimmen! We hadden het geluk dat we maar met z’n tweeën waren. Normaal is de groep een stukje groter, waardoor je maximaal 2 of 3 keer kan klimmen. Wij hadden het geluk dat we nu dus zo vaak als we wilde konden klimmen.

Hard werken moet natuurlijk beloond worden met een heerlijke maaltijd! We zijn daarom bij Rukan Kuksa gaan eten. We kozen allebei voor een hoofdgerecht dat glutenvrij was, zodat we dit konden delen met elkaar.

Op de kaart stonden diverse nagerechten, maar er stonden maar weinig nagerechten op de kaart die glutenvrij klonken, alleen maar bolletjes ijs. Toen mijn vriend aan de ober vroeg of er nog een ander nagerecht glutenvrij mogelijk was, naast de bolletjes ijs, kreeg hij als antwoord dat alle nagerechten glutenvrij waren! We hoefde beide niet lang na te denken over onze keuze, het werd voor ons beide de brownie.

6 maart

We hadden gisteren tips gevraagd voor een mooie wandelroute, zodat we die vandaag zouden kunnen lopen. Wat een groot avontuur was dat zeg! Om bij het startpunt te komen van deze wandelroute, moesten we eerst de skipiste over. Dit kon natuurlijk ook gewoon met de lift, maar wij kozen ervoor om dit te voet te doen. De route was zo’n 6 kilometer, dus wij dachten in een paar uur wel weer terug bij het hotel te zijn. Niets was minder waar. We zijn zo goed als de hele dag bezig geweest.

Hoe dat kan? Achteraf bleek het een sneeuwschoen wandelroute te zijn in de winter. We hebben tijdens deze tocht gekropen als we te diep wegzakte in de sneeuw en gegleden als het trappetje te glad was. Maar wat een fantastisch mooie vergezichten kregen we hiervoor terug! Dit was echt veruit de mooiste tocht die we ooit hebben gedaan!

’s Avonds hadden we een sneeuwschoen wandeling geboekt. Nadat we de hele dag al hadden gewandeld, gegleden en gekropen door de sneeuw,  moesten we ’s avonds dus nog een keer. Deze wandeling was ’s avonds, zodat je met een beetje geluk ook nog het Noorderlicht zou zien. We hebben ons flink moeten haasten om na onze eigen wandeling, snel iets iet te eten en vervolgens weer op tijd te zijn voor deze activiteit. Halverwege de sneeuwschoenwandeling heeft de gids in een soort van tipi tent een vuurtje gestookt, waar ze een lekker sapje warm maakte. Ook hierbij was er voor iedereen weer wat lekkers, inclusief een glutenvrije lekkernij voor mij! Helaas hebben we het Noorderlicht vandaag niet gezien.

7 maart

Vandaag stond er een huskey tocht op het programma. Wat is dat bijzonder om mee te maken zeg! Die beesten gaan er echt helemaal voor! Aan het einde van de huskey tocht stond er voor iedereen wat te drinken klaar en kreeg iedereen er een stuk worst bij. De worsten waren glutenvrij, dus ik kon lekker met de rest mee doen.

’s Avonds zijn we bij de Thai gaan eten. Alle hoofdgerechten waren glutenvrij, dus ik had een keer volop keuze. Ik koos uiteindelijk voor de pat thai with chicken.

Toen we terug waren van het diner checkte we onze Noorderlicht app om te kijken hoe de kansen waren. De afgelopen dagen waren de kansen niet zo heel erg hoog. Deze avond waren de kansen ook niet super hoog, maar wel hoog genoeg om het er op te wagen en er op uit te trekken.

Na een tijdje buiten te hebben gestaan, kregen we het allebei best fris. Net op het moment dat ik aan hem voor wilde stellen of we terug naar de hotelkamer zouden gaan, kwam het Noorderlicht wat opzetten. We hebben ruim één uur het Noorderlicht mogen zien! Wat een bijzondere ervaring was dat zeg! Het was niet altijd even sterk aanwezig, maar het liet zich zelf een paar keer erg goed zien in dat uur. Wauw, dat was mooi!

En wat het allemaal nog veel mooier maakte, is dat mijn lieve vriendje mij ten huwelijk heeft gevraagd onder het Noorderlicht! Natuurlijk kon ik niets anders dan JA zeggen! Heel erg onwerkelijk allemaal, maar heel erg mooi en fijn!

8 maart t/m 10 maart

De laatste 3 dagen zouden we gaan skiën. Helaas ben ik tijdens onze eerste skidag lelijk ten val gekomen, waardoor we niet lang hebben kunnen skiën. ’s Avonds zijn we weer een pizza gaan eten.

De volgende dag heb ik het vooral heel erg rustig aan gedaan en heeft mijn vriend zelf nog wel eventjes geskied. ’s Avonds zijn we wederom bij de Thai gaan eten.

Op onze laatste dag zijn we een klein stukje gaan wandelen. Op deze manier hebben we toch nog wat gezien en gedaan op onze laatste dag. Terwijl ik ondertussen probeerde om mijn liezen niet te veel te belasten na de val van een paar dagen terug. ’s Avonds hebben we bij het restaurant in het hotel gegeten.

Vooraf kreeg ik een verpakt glutenvrij broodje met wat boter. Als hoofdgerecht koos ik voor een stukje zalm. Toen ik op de kaart keek voor een dessert zag ik iets lekkers staan, er stond bij dat het glutenvrij was, maar in de beschrijving stond wel dat het koekkruimels bevatte. Toen we na hebben gevraagd hoe dit zat, werd duidelijk dat ze voor dit dessert altijd standaard glutenvrije koekkruimels gebruiken. Ik hoefde dus niet lang na te denken en koos voor dit nagerecht!

Toen zat onze reis er helaas weer op. Deze reis een super bijzondere en mooie ervaring. Lapland is zo mooi, zo wit, zo rustig, zo sprookjesachtig. Echt een aanrader!

Filmpje

Glutenvrije scratchmap

Met deze reis hebben we thuis weer mogen krassen op onze scratchmap en gelukkig heb ik mijn glutenvrije scratchmap ook weer bij kunnen werken!