Zomervakantie Kroatië 2019

Afgelopen zomervakantie hebben we gekampeerd in Kroatië. Om de reis richting Kroatië te breken  hebben we één overnachting in Oostenrijk, in de buurt van Zell am See, gedaan in een gastverblijf. De volgende dag zijn we naar Pula in Kroatië gereden, waar we een paar nachten hebben gekampeerd. Daarna hebben we een paar nachten gekampeerd in Primosten (tussen Sibenik en Split). Wegens de weersvoorspellingen en de situatie thuis, hebben we onze route hierna iets aangepast.  We zouden na 2 nachten bij de Plitivce meren namelijk naar Bled in Slovenië gaan, maar we hebben besloten om na de Plitvice meren terug naar huis te gaan. We hebben daarom bij de Plitvice meren de tent niet meer opgezet, maar overnacht in een gastverblijf. Om de reis richting huis weer wat te breken hebben we één overnachting in Neurenberg in Duitsland gedaan.

We hebben tijdens deze vakantie vooral veel gemountainbiked, steden en nationale parken bezocht en aan het strand gelegen. Ik sta in deze blog niet bij iedere dag stil, aangezien we vooral veel zelf gekookt hebben op de camping.

Ik schreef eerder een blog over glutenvrije kampeertips. Tijdens deze vakantie heb ik uiteraard gebruik van gemaakt!

De voorbereidingen

Net zoals van iedere andere vakantie maakte ik een kaart met daarop de glutenvrije hotspots, de uitstapjes en de campings / gastverblijven waar wij zouden verblijven. Deze kaart was dit keer niet zo heel erg groot, dus daarom laat ik hem hier niet apart zien. Alle glutenvrije hotspots heb ik overigens al wel toegevoegd aan de ‘’glutenvrije scratchmap’’, deze kaart is hier te zien.

Aangezien ik erg wisselende verhalen had gezien over de glutenvrije mogelijkheden in Kroatië besloot ik om genoeg glutenvrije spullen van thuis mee te nemen. Normaal gesproken neem ik niet zo heel erg veel mee vanuit thuis, maar ik besloot om dit keer niet te zuinig te zijn. Achteraf is het overigens ook gebleken dat dit geen onverstandig besluit was.

Een gedeelte van wat ik allemaal vanuit thuis mee nam

Verder zorgde ik er ook voor dat ik restaurantkaarten bij had in het Engels, Kroatisch, Sloveens en Duits. Ook controleerde ik of de app Google Translate helemaal was bijgewerkt. Met deze app kun je erg makkelijk een foto maken van een buitenlands-talige ingrediëntenlijst en die verteld dat dan naar het Nederlands. Deze app heb ik tijdens deze vakantie overigens erg vaak gebruikt. Op de producten stond namelijk zelden in het Engels de ingrediënten vermeld.

Oostenrijk

Onze eerste overnachting was zoals ik zojuist al benoemde in de buurt van Zell Am Zee. Nadat we hier aan kwamen hebben we even wat gerust op de kamer, zijn toen gaan eten bij Hotel Lukasmayr en hebben daarna nog een rondje rond het meer gefietst. We zijn weer op tijd gaan slapen, zodat we de volgende ochtend weer vroeg op konden staan om onze reis naar Pula voort te zetten.

Als hoofdgerecht bestelde ik Gröstl, een gerecht met aardappeltjes, spekjes, uitjes en een gebakken eitje. Als nagerecht bestelde ik een dame blanche.

Kroatië

Wat aten we zoal op de campings

Pula

We hebben deze dag een flinke mountainbike tocht gefietst. We zijn hiervoor eerst naar het VVV kantoor in het dorp gereden. In het dorp zagen we een ijssalon. Het ijs zag er zo ontzettend lekker uit, dat ik besloot dat we na de mountainbike tocht hier wel een ijsje konden gaan eten. Na een mountainbike tocht van 38 kilometer in de brandende zon, kwamen we terug in het dorp. Toen we informeerde of het mogelijk was om een glutenvrije ijscoupe te krijgen, kregen we helaas als antwoord dat dit niet mogelijk was. Ik was lichtelijk teleurgesteld, aangezien ik me hier zo op had verheugd na deze pittige mountainbike toch. Een klein stukje verder kwamen we nog een ijssalon tegen. Helaas kregen we ook hier als antwoord dat het niet mogelijk was om een glutenvrije ijscoupe te krijgen. We hadden allebei het idee dat ze dit vooral vertelde om het zichzelf er makkelijk vanaf te brengen en op deze manier geen rekening hoeven te houden met kruisbesmetting. We besloten daarom om maar naar de supermarkt te gaan en om daar een bak ijs te kopen en deze samen te delen. Op deze manier hadden we toch een ijsje!

Als het weer deze dag een beetje mee zat zouden we gaan parasailen in Fazana. We hadden afgesproken dat we deze dag in ieder geval naar Fazana zouden gaan en dan daar te horen zouden krijgen of we wel of niet konden parasailen. Helaas stond er teveel wind en ging het parasailen dus niet door. We besloten om toch even te lunchen in Fazana en te genieten van de mooie omgeving. Voor de lunch kwamen we bij La Pineta terecht. We bestelde een mixed grill voor 2 personen. Toen we zagen wat voor flinke portie vlees we kregen, hadden achteraf gezien ook een mixed grill voor 1 persoon kunnen delen. Het was maar goed dat we met de mountainbike naar Fazana zijn gefietst!

Primosten

We zijn vanuit hier een dagje naar Krka geweest. Ik wist niet precies wat er bij dit park aan glutenvrije mogelijkheden was, dus daarom heb ik een lunchpakketje mee genomen als back-up. Achteraf bleek dit ook goed te zijn, want er was nergens op het park nergens een glutenvrije maaltijd te krijgen.

Na een bezoekje aan het park zijn we nog even boodschappen gaan doen. In de grotere supermarkten is er eigenlijk altijd wel een redelijk aanbod aan glutenvrije producten. Zo viel mijn oog hier op een glutenvrije muffin bakmix van Dr. Oetker. Ik kon het niet laten om deze te laten staan en besloot om er daarom eentje mee te nemen voor thuis. Ik denk dat ik dit binnenkort eens een keer ga maken. Ook heb ik contact opgenomen met Dr. Oetker Nederland, of dit wellicht ook in de supermarkt schappen in Nederland opgenomen kan worden. Helaas heb ik hier geen reactie op gehad.

Bij het vers vlees zagen we een lekker stukje sparerib liggen. Toen we bij de medewerker van de vleesafdeling checkte of dit glutenvrij was, werden we raar aangekeken. Ze hadden geen flauw idee wat we bedoelde en er werd gewezen naar een ingrediënten bordje dat voor de spareribs stond. Met behulp van de Google Translate app vertaalde ik deze ingrediënten naar het Nederlands. Volgens deze app zouden de spareribs glutenvrij moeten zijn. We besloten daarom op zo’n lekker stukje sparerib te komen. Eenmaal op de camping heb ik wel besloten om dit nogmaals te controleren met de NIMA Sensor. Ik weet dat de NIMA Sensor niet 100% betrouwbaar is. Maar aangezien de ingrediënten in de supermarkt al aangaven dat er geen gluten in zouden zitten, durfde ik te vertrouwen op de NIMA Sensor, aangezien deze ook aangaf dat het glutenvrij was.

We zijn vanuit hier nog een dagje naar Split geweest. Tot nu toe hadden we nog nergens een ijssalon kunnen vinden waar ik een glutenvrij ijsje kon krijgen. Eigenlijk overal werd gezegd dat al het ijs gluten bevatte. Hoogstwaarschijnlijk zeiden ze dit alleen om geen rekening te hoeven houden met kruisbesmetting. In Split zag mijn vriend ineens een iets luxere ijssalon. In iedere bak ijs stond een aparte ijslepel. Zonder dat ik het in de gaten had, heeft mijn vriend gevraagd of het mogelijk was om een glutenvrij ijsje te krijgen. Eigenlijk alle smaken waren glutenvrij op één of twee na. Ook al was het nog vroeg in de ochtend, konden wij het natuurlijk niet laten om toch een ijsje van te pakken. Dat was de eerste keer tijdens deze vakantie, dat het mogelijk was om een ijsje bij een ijssalon te krijgen.

Na de lunch zouden wij de boot naar Brac eiland pakken, om daar lekker een stuk te mountainbiken. We hadden alleen nog niet besloten wat we zouden gaan lunchen. Als back-up had ik natuurlijk weer een lunchpakketje voor mezelf bij. Toen mijn vriend naar een openbaar toilet ging en ik dus stond te wachten, viel mijn oog ineens op een reclamebord bij Restaurant Bili: GLUTENFREE PIZZA & BURGERS. Ik wist dus meteen waar we zouden gaan lunchen. Dat lunchpakketje van mij zouden we vandaag niet nodig hebben. Ik kon niet kiezen tussen een burger of een pizza. Daarom besloot mijn lief vriendje om een keer glutenvrij mee te eten, zodat ik van beide wat kon eten. Doordat het in dit restaurant allemaal net wat langer duurde en wij dus ook uitgebreider zijn gaan lunchen dan gepland, hebben we bijna de boot gemist. Maar de lunch was het voor mij zeker waard!

Dit was echt een topdag op glutenvrij gebied! Veruit de beste van de hele vakantie!

Plitvice

We hebben 2 nachten in een gastverblijf in de buurt van de Plitvice meren overnacht, zodat we op de vrije dag die we hadden naar de Plitvice meren konden gaan. Aangezien ik wist dat het in dit soort parken niet mogelijk, of op zijn minst erg lastig zou zijn om aan een glutenvrije maaltijd te komen, besloot ik om zelf weer wat brood, beleg en tussendoortjes mee te nemen.

Terwijl mijn vriend genoot van zijn lunch die hij daar gekocht had, genoot ik van mijn glutenvrije boterhammetjes van Schär met een plakje salami. Na de lunch besloten we om een ijsje te kopen. Schepijs was voor mij helaas niet mogelijk, maar een variant op de Magnum was gelukkig wel mogelijk. Dit ijsje kon wel mogelijk sporen van gluten bevatten, maar ik had zo’n zin in een ijsje, dat ik dit voor lief nam.

’s Avonds hebben we gegeten bij Hotel Degenija. Het was hier mogelijk om een glutenvrije pasta te  krijgen. Dit stond duidelijk op de kaart vermeld. Bij de desserts stonden 2 soorten chocolade cakejes: 1 glutenbevattend en 1 glutenvrij. Je snapt wel dat ik niet lang na heb hoeven denken over het nagerecht! Ik was dan ook blij verrast dat ik met een glutenvrij chocolade cakeje onze vakantie in Kroatië af heb kunnen sluiten!

Duitsland

Onze laatste overnachting was in Neurenberg. Net als bij de eerste overnachting hebben we bij deze laatste overnachting eigenlijk weinig tot niets gedaan. Deze overnachting was puur en alleen om de terugreis naar Nederland op te breken in twee delen. ’s Avonds hebben we gegeten bij Chillis, een Mexicaans restaurant.

Ik koos als hoofdgerecht voor 2 maistortillas, 1 met chili con carne en kaas en 1 met gehakt en kaas. Als nagerecht koos is voor een ijscoupe met vanille ijs, chocolade ijs en kersen.

Conclusie

We hebben een ontzettend fijne vakantie gehad. Kroatië is een mooi land, waar je wel zelf de mooie plekjes moet opzoeken. Op glutenvrij gebied kan Kroatië nog veel leren. Maar laat dit er je vooral niet van weerhouden en ben zelf creatief, zodat je toch volop kan genieten van de omgeving en al het glutenvrije lekkers.